انواع سیستمهای روانکاری درون موتور در موتور یک خودرو، با توجه به وجود انواع مختلف نیروها، نیاز به سیستمهای مختلف روانکاری میباشد. در حالت کلی میتوان نیروهای مکانیکی بین قطعات را به دو دسته اصلی نیروهای دورانی ـ فشاری و نیروهای مالشی تقسیم نمود. نیروی دورانی ـ فشاری در قطعاتی مانند میللنگ و میل سوپاپ به وجود آمده و نیروی مالشی در مناطقی مانند سیلندر ـ پیستون و یا سوپاپ با گیت وجود خواهد داشت. مجموعه سیلندر و پیستون به دو طریق روانکاری میگردند. در حالت اول روغن ازطریق مجرای تعبیه شده روی شاتون، به جداره سیلندر رسیده و در حالت دیگر با پاشش روغن توسط محورهای لنگ میللنگ این کار انجام میشود. در نهایت روانکار با ایجاد لایهای مناسب بین رینگ پیستون و جداره سیلندر علاوه بر جلوگیری از تماس مستقیم سطوح، از فرار گازهای متراکم درون محفظه احتراق جلوگیری کرده و سپس توسط رینگ روغن جاروب شده و به کارتر میریزد. ازطرف دیگر، سیستم روانکاری در قطعاتی مانند میللنگ و میل سوپاپ با روش مذکور متفاوت بوده و با توجه به نوع محورها و یاتاقانها (ازنظر تحرک) روانکاری انجام میگیرد. یاتاقانهای ثابت میللنگ روی محور اصلی آن قرارگرفته و توسط مدار اصلی روغن تغذیه میشوند. در حالی که یاتاقانهای متحرک (محور لنگ) ازطریق کانالهایی که از محورهای ثابت به آنها میرسد، روانکاری میشوند. نکته بسیار مهمی که در ارتباط با روانکاری یاتاقان و میللنگ وجود دارد، سرعت چرخش (دور) میللنگ درون یاتاقان میباشد. در ابتدای استارت هنگامی که دور موتور صفر است، میللنگ روی یاتاقان تکیه کرده و به تدریج با افزایش سرعت گردش میللنگ (با توجه به لقی بین یاتاقان و میللنگ) روغن به زیر محور میللنگ کشیده شده و آن را بلند میکند. بنابراین هرگز نباید اجازه داد که دور موتور از حد معینی (بخصوص تحت بار زیاد) کمتر شود که با انتخاب دنده مناسب و سنگین میتوان این مسئله را حل کرد. از نکات دیگر در ارتباط با روانکاری میللنگ، نشت روغن از انتهای میللنگ و ورود آن به قسمت فلایویل و صفحه کلاچ است که برای جلوگیری از این امر از کاسه نمد استفاده میگردد. به همین دلیل بازرسی و تعویض کاسه نمدها درصورت لزوم، از عوامل مؤثر در عملکرد صحیح صفحه کلاچ و فلایویل میباشد.
|
فال حافظ
|